Idag ska jag dela med mig av ett mycket bra tips när det gäller förmånsbilar: redovisa inget förmånsvärde!

Ja, det låter kanske suspekt och olagligt, men låt mig förklara… Om en något som anses vara en förmån ges till en anställd så uppstår ett förmånsvärde. Då ska den anställde beskattas som om den hade fått värdet på förmånen i lön istället. Men det finns faktiskt ett väldigt enkelt sätt som man kan undvika att en förmån uppstår: den anställde kan betala motsvarande summa till företaget, och då kvittas förmånen ut. Men blir inte det dyrare då? Nej, det blir faktiskt exakt samma. Fördelen är att istället för att ha en förmån, som inte ger ökad SGI (som är bra ifall man tänkt vara föräldraledig eller sjuk), pension, ökat löneutrymme (för att ta aktieutdelning i fåmansbolag), så kan man höja upp sin lön med motsvarande summa, vilket ger alla fördelar med SGI, pension, löneutrymme, etc.

I praktiken löser man det genom att göra ett nettoavdrag från lönen på samma summa som förmånsvärdet ligger på. På den månatliga arbetsgivardeklarationen sätter man förmånen till 0 kr. Sen när kontrolluppgift KU10 lämnas på lönen så sätter man skattepliktig bilförmån (ruta 13) till 0 och istället fyller man i det totala värdet på förmånen i ruta 17, ”betalt för bilförmån”.

Uppdatering 2019: Från och med inkomståret 2019 så redovisas arbetsgivardeklarationen på individnivå, såkallad AGI. Då har också ett antal rutor försvunnit från kontrolluppgift K10, däribland rutorna 13 och 17. Vad det innebär är att man inte längre behöver redovisa nettolöneavdraget. Mer information finns i detta inlägg.

För att förtydliga med räkneexempel (vi antar 30% skatt rakt av för enkelhetens skull):

Alternativ 1, där man har en lön på 30 000 kr / månad och redovisar en förmån för 5000 kr / månad.
Bruttolön: 30 000 kr
Lönekostnad: 30 000 * 1,3142 = 39 426 kr
Arbetsgivaravgift på förmån: 0,3142 * 5000 = 1571 kr
Total kostnad för företaget: 39 426 + 1571 = 40 997 kr
Nettolön till den anställde: 30 000 – 30 000 * 0,3 – 5000 * 0,3 = 19500 kr

Alternativ 2, där vi sätter totalkostnaden för företaget till samma som i alternativ 1, men gör nettoavdrag för förmånen och dessutom lägger nettoavdraget ovanpå lönen, och sen räknar vi baklänges därifrån:
Total kostnad för företaget: 45 997 – 5000 = 40 997 kr (eftersom företaget får tillbaks 5000 kr av den anställde)
Lönekostnad: 45 997 kr
Bruttolön: 45 997 / 1,3142 = 35000 kr
Nettolön till den anställde: 35000 – 35000 * 0,3 – 5000 = 19 500 kr

Så som ni ser blir totalkostnaden för företaget i bägge fallen 40 997 kr och den anställde får i bägge fallen ut 19 500 kr i fickan, men i det ena fallet redovisas en lön på 30 000 kr och i det andra fallet 35 000 kr. Man förlorar inget alls på alternativ 2 men istället får man bättre pension och bättre utdelningsutrymme. Och det påverkar inte heller om man passerar några marginalskattegränser eftersom även kostnaden för förmånen då skulle gått upp.

Det här upplägget går med fördel också att använda för personalbilar. Då gör man nettolöneavdrag upp till förmånsvärdet, och minskar också förmånsvärdet med motsvarande summa. Om man behöver göra ytterligare avdrag så görs bruttolöneavdrag. Det blir ekonomiskt likvärdigt men medför en högre lön på pappret för den anställde.


danni

Systemutvecklare, elbilsförare, fotograf, lobbyist, you name it. Driver den här siten.

50 kommentarer

Johan · 2018-09-23 kl. 19:30

Hej,
Tack för bra tips men visste är väl bilförmånen pensionsgrundande?
/Johan

    danni · 2018-09-23 kl. 21:40

    Hej Johan! Ja, det har du så rätt i. Förmånen ingår i PGI (pensionsgrundande inkomst). Däremot räknas den inte med i SGI (sjukpenninggrundande inkomst) eller utdelningsutrymmet, och normalt sett inte heller när man beräknar tjänstepension.

Fredrik · 2018-12-19 kl. 19:04

Ursäkta om jag är trög, jag har räknat fram en ”Total privat kostnad” med din eminenta kalkylator till 5066 kr.

Nu vill jag använda denna summan som ett nettoavdrag. Kan jag då det eller får avdraget ej vara högre än förmånsvärdet?

”Total privat kostnad” är det korrekt att använda det som nettoavdrag för att kalkylen ska bli kostnadsneutral för mitt företag?

Tack för en grym tjänst!

    danni · 2018-12-20 kl. 22:03

    Nej, den summan är inte rätt att köra som nettoavdrag. Titta på kalkylen för personalbil. Där får du ett bruttoavdrag givet. Men det är ju bättre att köra med nettoavdrag, såklart. Men det är ingen poäng att göra större nettoavdrag än förmånsvärdet. Så vad du gör då är att du gör nettoavdrag upp till förmånsvärdets storlek, sen minskar du företagets kostnader med den summan du gjort nettolöneavdrag, och sen räknar du ut ett nytt bruttolöneavdrag. Eller, på ren svenska, du minskar bruttolöneavdraget med nettolöneavdraget delat på 1,3142.

Mikael Johansson · 2019-02-06 kl. 17:07

”…det påverkar inte heller om man passerar några marginalskattegränser eftersom även kostnaden för förmånen då skulle gått upp.”

Vänligen utveckla ovanstående.

Mitt dilemma:
Lön 42 000 (gränsen för statlig skatt 2019)
Bilförmån 6 000
Nettolöneavdrag

Om jag höjer upp lönen blir det då inte högre skatt?

Tack på förhand

    danni · 2019-02-06 kl. 17:23

    Hej Mikael! Om du har en lön på 42000 kr och en förmån på 6000 kr så får du skatta som om du hade en lön på 48000 kr. Om du höjer upp din lön till 48000 kr och nettobetalar 6000 kr så försvinner förmånen och du får fortfarande skatta som om du hade en lön på 48000 kr. Skatten blir med andra ord densamma – du slipper inte undan statlig skatt i något av fallen.

Mathias · 2019-03-04 kl. 23:22

Hej Danni,

Jag försöker förstå det här med nettolöneavdrag.

Angående: ”Total kostnad för företaget: 45 997 – 5000 = 40 997 kr (eftersom företaget får tillbaks 5000 kr av den anställde)”

Om den anställde ska betala 5000 kr för förmånen så betalar väl den anställde 5000 kr av skattade pengar så blir det då inte 19500 kr i lön minus 5000 kr den anställde betalt in till företaget för att kvitta förmånen? Företaget måste väl kunna bevisa att det gjorts en transaktion på 5000 kr från anställds konto till företaget?

    danni · 2019-03-05 kl. 13:22

    Hej Mathias!

    Om den anställde betalar 5000 kr för förmånen så sker det mycket riktigt med skattade pengar. Men eftersom kalkylen utgår från att det här ska vara kostnadsneutralt för företaget, dvs det ska kosta exakt lika mycket för företaget, så innebär det att företaget med hjälp av de 5000 kr som den anställde betalar in och de pengar man sparar på sociala avgifter på det försvunna förmånsvärdet kan höja upp bruttolönen till 35000 kr och därför dras nettolöneavdraget från den nya nettolönen på 24500 kr. Då blir det fortfarande 19500 kr ut i fickan. Att bevisa att det gjorts en transaktion på 5000 kr är inga problem. Om du räknar bruttolön minus skatt så fattas det ju 5000 kr som inte har betalts ut till den anställde! Det är dessa pengar som företaget bokför som en inbetalning från den anställde. Dvs av den anställdes nettolön på 24500 kr så bokförs 19500 som en utbetalning från bankkontot, medan 5000 kr bara bokas om till ett intäktskonto för förmånen.

    Hängde du med?

Mathias · 2019-03-06 kl. 20:21

Tack Danni,
Det är ju lysande. Det är m.a.o. en bokföringsgrej och det ingick redan att man får 5000 kr mindre i nettolön. Jag trodde att man även var tvungen att betala de 5000 kr med en banktransaktion, vilket inte var fallet 🙂

    danni · 2019-03-07 kl. 08:51

    Man kan om man vill välja att göra det till en separat transaktion. Det finns de som gör det för att de inte tar ut någon lön alls ur sitt bolag, då betalar de bara in motsvarande förmånsvärdet. Men väljer man att göra det som ett löneavdrag är det allra enklaste att man helt enkelt drar det från lönen och bakar in det i bokföringen av lönen så att säga.

Lill · 2019-03-06 kl. 22:53

Om man tar en lön på 42000kr och gör ett nettoavdrag på 5000kr och skriver i 5000kr i ruta 17 ”betalt bilförmån” , slipper man statligskatt då?

    danni · 2019-03-07 kl. 08:50

    Japp, då slipper du statlig skatt, för din bruttolön är fortfarande 42000 kr och det tillkommer ingen förmån ovanpå det.

Lill · 2019-03-07 kl. 10:16

Tack för snabbt svar 👍😀

Erik · 2019-03-17 kl. 07:44

Hej!

Om man tjäner 42000kr /mån ifag och förmånsvärde för bil är 5000kr/mån. Man inte kan slippa statlig skatt på nåt sätt va?

Sedan om man kör bara 1000mil per år, känns det inte riktigt motiverad att ha såhär förmånsbil?

    danni · 2019-03-28 kl. 12:11

    Hej Erik! Sorry för sent svar. Nej, om du redan ligger på 42000 kr per månad så kommer du inte undan statlig skatt när förmånen räknats med. Huruvida det är värt det eller inte om man bara kör 1000 mil, det kan inte jag avgöra åt dig! Räkna på det på siten, och se vad du kommer fram till, och jämför med vad alternativen är. Om alternativet är en privatbil kan det nog ändå vara värt det rent ekonomiskt, ifall du kan få en elbil eller laddhybrid som förmånsbil. Om alternativet är busskort så, ptjae, det får du nog avgöra själv.

Jim Martin · 2019-03-17 kl. 08:47

Hejsan,
Tackar för mycket bra information! En fråga, jag har fått ett löneförslag på 48tusen i månaden med i kontraktet en text ”bilförmån som drar 3500kr på bruttolönen” jag har försökt hitta hur detta egentligen påverkar min nettolön men är helt lost. Bilen jag tittat på har ett förmånsvärde på 3800mån enl. Skatteverket.
Tackar på förhand!

    danni · 2019-03-28 kl. 12:12

    Hej Jim! Sorry för sent svar, jag har fått ta en liten paus från den här siten. Vid den lönenivån så motsvarar 3500 kr på bruttolönen ungefär hälften på nettolönen – alltså ca 1750 kr minskad nettolön. Men så har du förmånsvärde på det också. Du kan räkna med att den totala effekten av förmånsvärdet och avdraget blir ungefär 3600 kr på din nettolön.

Michael Söderberg · 2019-05-24 kl. 13:40

Hej

Jag har fått en offert på en personalbil som ser ut som så här….

Nettolöneavdrag 4072:-
Bruttolöneavdrag 1/2 moms 1454:-

Då är nettolöneavdraget samma summa som förmånsvärdet. Men jag förstår ej hur mycket mindre i plånboken jag kommer få. Är det någon som kan vara vänlig och förklara detta för mig 🙂 ?

    danni · 2019-06-10 kl. 22:08

    Hej Michael! Sorry att jag är så sen att svara, notiserna från bloggen strular lite ibland. Nettolöneavdraget innebär att exakt den summan försvinner ur plånboken, alltså 4072 kr. Bruttolöneavdraget innebär att din lön före skatt sänks med det, så hur mycket mindre du får ut beror på hur hög skatt du har. Om du har 50% marginalskatt så försvinner hälften, alltså får du isåfall 727 kr mindre i plånboken då, vilket ger en totalkostnad på 4799 kr som din nettolön minskar med. Hoppas det klarnade!

      Michael · 2019-06-19 kl. 23:24

      Ok tack för svaret!

Oscar · 2020-01-02 kl. 12:17

Hej Danni,
Först: Tack för en grym sida!

Jag använder Visma Eekonomi i eget AB och tar ej ut någon lön pga inkomst från annat bolag.
Om jag har förstått det rätt så kan jag göra så här i lönedelen i eekonomi (nettolöneavdrag):

Förmånsvärde: 8609:-
Marginalskatt 33%

Månadslön: 11450:- (8609:- + 33%(2841:-))
Avdrag efter skatt(kopplat till konto 7385) = -8609:-

Summa: 11 450,00 SEK
Skatt: 2 841,00 SEK
Avdrag netto: 8 609,00 SEK
Totalt 0,00 SEK

Då betalas:
2841:- Skatt
3598:- Arbetsgivaravgifter

KU10:
”0” på bilförmån?

Om allt ovan är korrekt, behövs det göras något mer? Ska konto 7385 bara låtas vara?

Tack!

    danni · 2020-01-03 kl. 20:49

    Hej Oscar!

    Det kanske allra lättaste sättet att göra det om man inte tar ut lön är att sätta in pengar till bolaget som man konterar mot 7385. Har man outtagen vinstutdelning kan man också kontera om från den till 7385. Men det sättet som du beskrivit låter spontant korrekt, med reservation för att jag inte jobbat något med Visma (kanske kan du fråga deras support om det är rätt sätt att hantera nettolöneavdrag för förmånsbil i deras system?). Konto 7385 är ett vanligt kostnadskonto så det kan du låta vara som det är, det kommer öka resultatet i bokslutet sen och så är det inte mer med det. Tidigare behövde man redovisa ”betalt för bilförmån” i kontrolluppgiften men den rutan försvann när de införde arbetsgivaravgifter på individnivå så det är bara att köra på 0 i förmån i kontrolluppgiften.

Peter Holm · 2020-01-06 kl. 12:47

Hej!
Jag är lite trög…. och du är duktig på att svara på samma fråga flera gånger så, sorry.

Inkomst från eget AB 42000 per månad.
Tittar på att ta en bil som ger ett förmånsvärde på 6000 per månad.

Vad jag förstår så ökar då min % i skatt, marginalskatt osv (eller om det heter inkomstskatt, vad vet jag) eftersom jag går över 42000.
För att inte behöva betala mer % i skatt måste jag minska min lön med 6000kr per månad, motsvarande förmånsvärdet.
Stämmer det?

Vad blir min deklarerade inkomst, 42000 eller 48000?

Tack för ditt tålamod!

    danni · 2020-01-11 kl. 00:08

    Om man redovisar förmån så läggs den ovanpå lönen. Så om du tar ut 42000 kr och har en förmån på 6000 så beskattas du som om du hade 48000 kr i lön. Om du då vill minska skatten så får du också sänka din lön. Men om du gör som jag skriver i den här posten och tar nettolöneavdrag, så minskar du ju din nettolön istället, medan bruttolönen behålls på 42000 kr och då får du inte mer skatt. Hängde du med?

Jonas · 2020-01-21 kl. 12:07

Hej!

Intressant.

Men för att krångla till det lite. Med en höjd lön med 5000 SEK som i ditt exempel ökar företagets tjänstepensionskostnad. Vilket gör att det automatisk inte blir kostnadsneutralt för företaget.

// Jonas

    danni · 2020-01-21 kl. 12:14

    Har man tjänstepension så måste man självklart ta hänsyn till det när man försöker göra kostnadsneutrala upplägg. Det gäller inte bara i det här fallet med nettolöneavdrag istället för förmånsvärde, utan även när det gäller personalbilar där man gör bruttolöneavdrag. Och det är egentligen inga svårigheter eller konstigheter med det. Antingen avtalar man om att tjänstepensionen ska grundas på den lön man egentligen ska ha, innan allt trixande med personalbil/förmånsbil. Eller så räknar man med skillnaden i tjänstepension när man beräknar lönekostnad.

Jonas · 2020-01-21 kl. 13:37

Hej!

Fast det blir enklare att hantera en extrainsättning till tjp än tvärt om.

För ITP1 skall man ju rapportera in utbetald lön varje månad. Som i vårt fall räknas ut automatisk i löneprogrammet. Att manuellt justera ner detta värde blir ett merjobb, och jag undrar vad Collectum tycker om det.

Men allt är görligt.

Effekten för dem som ligger under brytpunkten där man inte längre tar del av en ökad social försäkring att den blir högre. Om jag inte tänker fel. 😉

    danni · 2020-01-21 kl. 14:40

    Det där med löneprogrammet är ju ett rent tekniskt problem och såna är oftast lösbara. Det kan finnas tonvis med olika sätt att hantera det på beroende på förutsättningarna. Till exempel är det mycket möjligt att man kan använda löneartiklar som är uppsatta för att inte påverka tjänstepensionen när man lägger in lönejusteringarna. Om det inte finns någon sådan lösning kan man som sagt räkna med effekten på tjänstepensionen när man räknar ut vilka lönejusteringar man ska göra. Sålänge man är medveten om effekterna och faktiskt räknar med dem behöver de inte utgöra ett problem.

Eddie · 2020-02-03 kl. 21:11

Hej!
Jag gör på detta vis. Alltså har en lön på 42000kr som företaget betalar arbetsgivaravgifter på. Sedan gör jag ett nettolöneavdrag motsvarande förmånsvärdet 3200kr vilket gör att min privata ekonomi ”drabbas” med 3200kr skattat och klart. Hur gör jag för att räkna ut vad det kostar mig privat utifrån mitt eget bolag. Alltså istället för att tex ta ut denna bilkostnad som utdelning. Blir lite snurrig på att försöka räkna ut den totala kostnaden för att jämför med att ta bilen helt privat. 🤪

    danni · 2020-02-03 kl. 21:43

    Hej! Du kan skapa en kalkyl för din bil här på sidan av typen ”egenföretagare” så får du en jämförelsesiffra för om du istället skulle ta ut alla pengar som bilen kostar som lön. Om du sen skapar en kalkyl av typen ”privat” kan du jämföra och se om det skulle vara billigare att ta ut pengarna som lön och ha bilen privat istället. Tyvärr har jag ingen möjlighet att lägga in aktieutdelning i kalkylerna i dagsläget, utan jag räknar med att de flesta förr eller senare kommer att maxa sin tillåtna aktieutdelning ändå.

Erik · 2020-11-10 kl. 10:55

Hej! Som jag förstår det så ska det vara ett nollsummespel att betala bort bilförmånen. Jag har dock en anställning där jag ganska exakt har lön till brytpunkt för statlig skatt. Dessutom har jag ett AB där jag brukar ta ut utdelning.
Om jag nu skaffar en förmånsbil i mitt företag och sen betalar tillbaka förmånen med redan skattade pengar så betalar jag med pengar jag betalat 30% skatt på. Om jag istället ska skatta för förmånen får jag ju på den betala även marginalskatt på ytterligare 20% och därigenom är det väl inte längre ett nollsummespel???

Mvh/ Erik

    danni · 2020-11-10 kl. 17:12

    Om du gör på det viset så jämför du äpplen och päron, eftersom du då i praktiken har sänkt din lön. Vill man ha lägre skatt så kan man såklart alltid sänka sin lön, men det blir inte ett jämförbart scenario helt enkelt.

Claes Vahlberg · 2020-12-03 kl. 14:25

Hej Danni,

Jag är säljare och kör förmånsbil idag där företaget drar hela förmånsvärdet som bruttolöneavdrag.
Jag tjänar 45 000 kr/mån och har en bil med 4 000 kr i förmånsvärde.

Om nu företaget skulle lägga om och höja min lön till 49 000 kr och sedan dra 4000 kr på min nettolön, hade inte det gett mig mer pengar över på lönen utöver höjd pension, SGI etc..

med nuvarande system så får jag ut runt 29 500 kr efter skatt, men gör dom om så bör jag väl få ut runt 31 500 kr(tabell 30) om jag nu skattar som vanligt på 49 000 kr eftersom jag enbart skattar bort 50% av löneökningen på 4000 kr och sedan betalar 4 000 kr netto tillbaka till företaget och undkommer förmånsbeskattning?

Tack för ett bra inlägg!

    danni · 2020-12-03 kl. 16:31

    29500 kr kan inte stämma. Om vi tittar på skattetabell 30 så ska du om du tjänar 45000 kr och har en förmån på 4000 kr få ut 45000 – 13242 = 31758 kr netto om du redovisar förmån. Om du istället höjer lönen till 49000 kr och gör nettolöneavdrag så ska du få ut 49000 – 13242 – 4000 = 31758 kr. Dvs på kronan samma.

    Så något är fel med siffran 29500 kr. Du kanske har andra förmåner eller så använder arbetsgivaren fel skattetabell för dig.

Robert · 2021-02-26 kl. 23:14

Hej,

Jag arbetar extra på ett bolag och har fått möjligheten att hämta ut en tjänstebil (förmånsbil) istället för att ta ut en lön där bilen får kosta 6500:- i månaden med en operationell leasing en tesla model 3 2021.
Jag kommer åka ganska mycket privat (mer än 700mil om året) och lika mycket i tjänsten.

Kan du hjälpa mig med en uträkning för vad bolaget kommer betala för kostnader för tjänstebilen (förmånsbilen) samt om jag kommer åka på någon extra skatt i slutändan?

Med vänlig hälsning,
Robert

    danni · 2021-03-01 kl. 08:50

    Hej Robert! Jag kan inte ta mig tid att göra individuella uträkningar åt alla, men du kan skapa en kalkyl här och använda de värden du får ut ur den: https://www.teslakalkylen.com/create

    Det finns även exempelkalkyler man kan utgå från här: https://www.teslakalkylen.com/examples

    För att kopiera en exempelkalkyl, använd knappen ”Duplicera”. Skapa ett konto och logga in först så sparas alla dina kalkyler i ditt konto.

    När det gäller operationell leasing så är det dock så att det hänger väldigt mycket på de parametrar som leasingbolaget ger, så man måste ta en offert och man kan inte alltid räkna själv på det. Du kommer definitivt åka på extra skatt som baserar sig på förmånsvärdet. För situationen där du löneväxlar mot bilen är det kalkyltypen ”personalbil” som gäller.

Emil Binsell · 2022-03-17 kl. 09:38

Tack för grym sida! Om jag i mitt företag där jag ej tar ut lön väljer att föra över motsvarande förmånsvärdet från privata pengar varje månad, vad händer med arbetsgivaravgiften som jag annars betalar på förmånsvärdet? Då uppstår väl ingen förmån, ska man ändå betala arbetsgivaravgift? Om inte blir det inte i så fall en ”förlust” för staten jämfört med om jag redovisar förmån och betalar arbetsgivaravgift på förmånsvärdet (vid vanligt nettolöneavdrag blir det ingen skillnad, det förstår jag).

Mvh Emil

    danni · 2022-03-17 kl. 11:38

    Hej Emil! Kul att du gillar sidan!

    Om du betalar in privata pengar så försvinner förmånen helt, och då blir det inte heller någon arbetsgivaravgift på förmånen. Jag antar att dina privata pengar redan är skattade och klara (inkl arbetsgivaravgift om du fått dem som lön), så på så vis är det ingen förlust för staten.

      Emil Binsell-Gerdin · 2022-03-17 kl. 12:29

      Så är det förstås! Tack!

Erika · 2023-09-09 kl. 18:53

Har en fråga , om min lön är 37943 och tar en förmånsbil som är 6502 kr,

Är min lön då 44443-10959-=33333 sen står det nettolöneavdrag 1120 kr månad och nettokostad månad 2900.

Fattar inget
Skattetabell 32 tog jag .

Jesper · 2024-02-06 kl. 16:20

Hej Danni, jag är anställd. Jag har 8000kr i bilförmån och en lön som slår i taket (42750kr) vad gäller föräldrapenning. Avdrag per timme för mig gick upp från 253kr till 299kr när jag fick nettolöneavdrag istället för att skatta för förmånen. Men jag får ju inte ut mer när jag är föräldraledig.

Finns det några fördelar för mig som anställd som väger upp detta? Mvh

    danni · 2024-02-19 kl. 20:43

    Hej Jesper! Hur stort avdrag det blir på totalen ska inte påverkas alls av huruvida man gör nettolönevdrag eller redovisar en förmån. Så om det blir en skillnad så är det något konstigt som din arbetsgivare har för sig. För en anställd som inte driver eget finns det inga större fördelar utöver SGI. Det är möjligen att man ser ut att ha lite högre lön när man ska förhandla med banken om lån.

Niklas · 2024-02-19 kl. 17:26

Hej! På Fortnox hemsida finns ett exempel som verkar överensstämma med ditt blogginlägg. ”(räkna in i K10)” https://support.fortnox.se/korrekt-skatteavdrag/nettoloneavdrag-for-bilforman 1. Om jag, enligt ditt svar till Oscar den 3 januari 2020 kl. 20:49, inte tar ut lön men istället sätter in pengar i bolaget som konteras mot ett kostnadskonto, ska jag då kontera det mot 7388 enligt Fortnox exempel? 2. Om jag har andra förmåner än bilförmån, ska dessa konteras på samma sätt som i räkneexemplet, mot 7388? Eller ska de konteras på annat sätt eller mot andra konton?

    danni · 2024-02-19 kl. 20:54

    Ja, du kan bokföra det mot 7388 om du vill. Och du kan göra det på samma sätt med andra förmåner än bilförmån.

      Niklas · 2024-02-20 kl. 08:24

      Okey, men 7388 är på kredit sidan i exemplet vilket också 1930 också borde vara när jag tar pengar från bolaget (skattade pengar via aktieägartillskott)? Eller tänker jag fel? Jag vill ju kunna göra enl deras exempel i framtiden om jag tar en lön. Så jag kan väl inte ha 7388 på debet nu, och på kredit i framtiden? Gillar förövrigt verkligen din hemsida, den känns genomtänk!

        danni · 2024-02-20 kl. 10:17

        Ja, du tänker fel. Du kan ju inte räkna pengar du tar ut ur bolaget som att täcka upp för ett förmånsvärde. Med andra ord, säg att ditt förmånsvärde är 5000 kr och du sätter in 5000 kr på företagskontot av dina privata pengar för att täcka upp detta, då blir det ju debet 5000 kr på 1930 och kredit 5000 kr på 7388.

        Det finns också andra sätt att lösa det här på. Du kan till exempel minska en skuld som bolaget har till dig, en kortfristig skuld eller outtagen vinstutdelning. Säg att du väljer att använda outtagen vinstutdelning om du har sådan i bolaget, då bokför du debet 5000 kr på 2898 outtagen vinstutdelning och kredit 5000 kr på 7388. Då behöver du inte sätta in några pengar till bolaget, men du kommer ha mindre utdelning att ta ut. Hänger du med?

          Niklas · 2024-02-21 kl. 16:49

          Tack för svaret och förklaringen! Jag förstår nu:)
          När jag ändå har dig på tråden, vilken leasingform skulle du säga är mest lönsam idag. En traditionell företagsleasing eller en business lease (där allt ingår)?

          danni · 2024-02-26 kl. 15:26

          Om du vill vinna bekvämlighet och slippa risk kommer du alltid få betala för det. En operationell leasing (som är vad exempelvis Skodas Business Lease är) kommer i längden alltid vara dyrare i snitt. Ser man historiskt har sådan leasing varit katastrofal för elbilar och framförallt Teslor, med restvärden på kanske 40% efter tre år när de riktiga restvärdena legat på kanske 60-70%.

          Men ingen kan se in i framtiden. Om begagnatmarknaden kraschar totalt (och den har ju gått ganska rejält neråt ett tag) är man kanske glad att sitta på operationell leasing. Men mitt råd är att om det inte är jätteviktigt att veta kostnaden på förhand eller man får ett särskilt bra erbjudande av någon som försöker ta marknadsandelar, kör på finansiell leasing.

Nettolöneavdrag och arbetsgivardeklaration på individnivå (AGI) – Teslakalkylen · 2019-04-01 kl. 11:40

[…] danni om Nettolöneavdrag istället för förmånsvärde […]

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.